PERENCANAAN STRUKTUR BANGUNAN BAWAH JEMBATAN RANGKAS PANJANG KECAMATAN KRAGILAN KABUPATEN SERANG

  • Sihabudin Sihabudin Universitas Banten Jaya
  • Bambang Hariyanto Universitas Banten Jaya
  • M Ichwanul Yusup Universitas Banten Jaya
Keywords: Bridge, Abutment, Foundation

Abstract

Bridges are an easy solution to smooth the flow of traffic, but can cause more complex problems such as encouraging people to use more private cars and of course things like this can make more cars. In the end, non-toll roads will get an increase in the volume of traffic and can increase parking needs which are further increasing.Primary data and secondary data from the results of information obtained directly or indirectly are presented in two kinds of forms, namely calculations and supporting images for planning the structure of the bridge under the bridgeThe results of the analysis of the Rangkas Panjang Lower Bridge Structure Planning, the results of the planning have been calculated the dimensions of the structure of the bridge base (abutment) which is determined based on the needs of the local geological structure and provisions, certain requirements are able to withstand burdens due to loading and forces that occur at the base of the bridge ( abutment) that is, with a safety factor (SF) = 17.74> 1.5 and against a sliding Safety Factor (SF) = 2.79> 1.5. The foundation is used wells foundation with a diameter of 3.00 m totaling two pieces on the abutment

References

Asiyanto, (2012). Metode Konstruksi Jembatan Beton. Universitas Indonesia-Press, Jakarta.
Badan Standarisasi Nasional, (2016). SNI 1725 : 2016 Pembebanan untuk Jembatan. Tidak diterbitkan, Jakarta.
Direktorat Jendral Bina Marga, (2005). Gambar Standar Pekerjaan Jalan dan Jembatan Volume Dua. Departement Pekerjaan Umum, Jakarta.
Direktorat Jendral Bina Marga, (1992). Bridge Design Manual. Departement Pekerjaan Umum, Jakarta.
Direktorat Jendral Bina Marga, (1992). Sistem Manajemen Jembatan - BMS – Peraturan Perencanaan Jembatan : Bagian 2 Beban Jembatan. Departement Pekerjaan Umum, Jakarta.
Dinas Pekerjaan Umum dan Penataan Ruang Kabupaten Serang. (2019). Laporan Antara DED Peningkatan Jembatan Rangkaspanjang Kecamatan Kragilan Kabupaten Serang, Tidak diterbitkan, Serang.
Dinas Pekerjaan Umum dan Penataan Ruang Kabupaten Serang. (2019). Laporan Pendahuluan DED Peningkatan Jembatan Rangkaspanjang Kecamatan Kragilan Kabupaten Serang, Tidak diterbitkan, Serang.
Dinas Pekerjaan Umum dan Penataan Ruang Kabupaten Serang. (2019). Laporan Antara DED Peningkatan Jembatan Rangkaspanjang Kecamatan Kragilan Kabupaten Serang, Tidak diterbitkan, Serang.
Dinas Pekerjaan Umum dan Penataan Ruang Kabupaten Serang. (2019). Laporan Akhir DED Peningkatan Jembatan Rangkaspanjang Kecamatan Kragilan Kabupaten Serang. Tidak diterbitkan, Serang.
Dinas Pekerjaan Umum dan Penataan Ruang Kabupaten Serang. (2019). Laporan Gambar DED Peningkatan Jembatan Rangkaspanjang Kecamatan Kragilan Kabupaten Serang, Tidak diterbitkan, Serang.
Dinas Pekerjaan Umum dan Penataan Ruang Kabupaten Serang. (2019). Laporan RAB DED Peningkatan Jembatan Rangkaspanjang Kecamatan Kragilan Kabupaten Serang, Tidak diterbitkan, Serang.
Puslitbang Prasarana Transportasi. (2005). RSNI T 03-2005. Perencanaan Struktur Baja untuk Jembatan, BSN Tidak diterbitkan, Bandung.
Struyk, H. J.; Veen, K. H. C. W. V. D, dan Soemargono.( 1990). Jembatan. Pradnya Paramita, Jakarta.
Supriyadi, B. dan Muntohar, A. S. (2007). Jembatan. Beta Offset, Yogyakarta.
Universitas Banten Jaya. (2019). Buku Pedoman Penulisan Tugas Akhir. Fakultas Teknik Universitas Banten Jaya, Tidak diterbitkan, Serang.
Published
2021-02-28
How to Cite
Sihabudin, S., Hariyanto, B., & Yusup, M. (2021). PERENCANAAN STRUKTUR BANGUNAN BAWAH JEMBATAN RANGKAS PANJANG KECAMATAN KRAGILAN KABUPATEN SERANG. Journal of Sustainable Civil Engineering (JOSCE), 3(1), 38-47. https://doi.org/10.47080/josce.v3i1.1132

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>