IMPLEMENTASI ALGORITMA FP-GROWTH PADA PENEMPATAN PRODUK DI PRIMA DEWATA

Authors

  • Novem Berlian Uly Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Murry Albert Agustin Lobo Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Nyongki Daku Ali Hary Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Yupiter Yiwa Hinggiranja Universitas Kristen Wira Wacana Sumba

DOI:

https://doi.org/10.47080/a0210c68

Keywords:

fp-growth, support, confidence

Abstract

Effective product placement in a mini market or retail store is an important factor in increasing sales and customer satisfaction. The FP-Growth algorithm is able to identify patterns or relationships of products that are often purchased together, so that it can help in more strategic product arrangement. Prima Dewata faces challenges in optimizing product placement to attract customer attention and maximize available space. This study aims to identify patterns of product relationships that are often purchased together, so that related products can be strategically placed to attract consumer attention. This study begins with data collection, pre-processing, implementation of the FP-Growth Algorithm and analysis then results. The results obtained are that Sariwangi tea products are the most purchased products by Prima Dewata visitors in the period January - November 2024 and there are 4 main rules that can be used as a reference in compiling goods based on data processing results, namely 1. Sariwangi tea and Clear Men Shampoo (support: 0.682 and confidence: 0.867); 2. Sariwangi tea and Indomie Pepsodent Toothpaste (support: 0.171/ confidence: 0.876); 3. Sariwangi tea and Indomie Ayam Bawang (support: 0.175/ confidence: 0.922); 4. Sariwangi tea and Lifebuoy Soap (support: 0.166/ confidence: 0.937).

References

Agus Junaidi. (2019). Implementasi Algoritma Apriori dan FP-Growth Untuk Menentukan Persediaan Barang. Jurnal Sistem Informasi Dan Komputer, 8, 61–67.

Agustin, N., Prihartono, W., & . F. (2025). Analisis Pola Pembelian Konsumen Untuk Optimasi Inventaris Menggunakan Algoritma Fp-Growth di UD Tritunggal Jaya. Jurnal Informatika Dan Teknik Elektro Terapan, 13(1). https://doi.org/10.23960/jitet.v13i1.5701

Almira, A., & Ali Ikhwan, dan. (2021). Implementasi Data Mining Menggunakan Algoritma Fp-Growth pada Analisis Pola Pencurian Daya Listrik. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 6(2), 442–448. https://doi.org/10.32493/informatika.v6i2.12278

Baroqah Pohan, A., Rusnandi, & Suparni. (2020). Penerapan Data Mining Untuk Analisis Market Basket Dengan Algoritme FP-Growth Pada PD Pasar Tohaga. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika, 9(1), 2548–4265.

Eksadevi Anggita Pratiwi, Bambang Irawan, Agus Bahtiar, & Nining Rahaningsih. (n.d.). Penerapan FP-Growth Dalam Menganalisis Data Penjualan di Toko X. www.researchgate.net

Haryo Winasis, P. (2019). Penerapan Data Mining Untuk Analisis Pola Belanja Konsumen Menggunakan Algoritma Apriori Pada Mall CPM Jakarta. 2(2).

Ifa Musdalifah, & Arief Jananto. (2022). Analisis Perbandingan Algoritma Apriori Dan FP-Growth Dalam Pembentukan Pola Asosiasi Keranjang Belanja Pelanggan. Progresif: Jurnal Ilmiah Komputer, 18(2), 175–184.

Lintang Mugi Lestari, & Irfan Ali. (2023). Penerapan Algoritma FP-Growth Untuk Menentukan Pola Penjualan Toko Ellia Umami. Journal of Student Research (JSR), 1(3), 367–378.

Muhammad Raihan, & Sutisna. (2024). Analisis Perbandingan Algoritma Apriori dan FP-Growth untuk Menentukan Strategi Penjualan Pada Maestro Jakarta Cafe & Space. Jurnal Indonesia : Manajemen Informatika Dan Komunikasi (JIMIK), 5(3), 3147–3157. https://journal.stmiki.ac.id

Munanda, E., & Monalisa, S. (2021). Penerapan Algoritma FP-Growth Pada Data Transaksi Penjualan Untuk Penentuan Tataletak Barang 1. Jurnal Ilmiah Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 7(2), 173–184.

Nurasiah. (2021). Implementasi Algoritma FP-Growth Pada Pengenalan Pola Penjualan. Terapan Informatika Nusantara, 1(9), 438–444. https://ejurnal.seminar-id.com/index.php/tin

Nurhaliza, S., Astuti, R., & Muhamad Basysyar, F. (2024). Penerapan Algoritma FP-Growth Untuk Menentukan Pola Penjualan Pada Toko Laris Manis Aneka Kue Kering Khas Cirebon. Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika, 8(1), 386–391.

Rachman, R., & Hunaifi, N. (2020). Penerapan Metode Algoritma Apriori dan FP-Tree Pada Penentuan Pola Pembelian Obat. Paradigma – Jurnal Informatika Dan Komputer, 22(2), 175–182. https://doi.org/10.31294/p.v21i2

Saputro, F. E. N., & Nugraha, F. S. (2023). Prediksi Penjualan Kopi Berdasarkan Cuaca Menggunakan Association Rule dan Algoritma FP Growth. Jurnal Ilmiah Media Sisfo, 17(1), 1–8. https://doi.org/10.33998/mediasisfo.2023.17.1.724

Suci Khadijah, A., & Fira Waluyo, A. (n.d.). Implementasi Algoritma FP Growth Untuk Menganalisis Pola Pembelian Konsumen Balcos Compound.

Trianto, B., & Niswatin, R. K. (2021). Penerapan Algoritma FP-Growth Pada Sistem Bantu Analisa Data Penjualan Di CV. Nirwana Abadi. Seminar Inovasi Dan Teknologi, 200–206.

Ulfa, L., Rahmatullah, S., & Irmawati. (2023). Analisa Pola Pembelian Konsumen Menggunakan Algoritma FP-Growth Pada Nusa Ricebowl & Burger. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 7(2), 388–402. https://doi.org/10.52362/jisamar.v7i2.1066

Wandri, R., & Hanafiah, A. (2022). Analysis of Information Technology (IT) Goods Sales Patterns Using the FP-Growth Algorithm. IT Journal Research and Development, 6, 130–141. https://doi.org/10.25299/itjrd.2022.8155

Downloads

Published

2025-08-28

How to Cite

IMPLEMENTASI ALGORITMA FP-GROWTH PADA PENEMPATAN PRODUK DI PRIMA DEWATA. (2025). Jurnal Sistem Informasi Dan Informatika (Simika), 8(2), 440-447. https://doi.org/10.47080/a0210c68