STRATEGI PENGEMBANGAN INDUSTRI KREATIF SEKTOR KERAJINAN BATU KERANG (Studi Hasil Observasi Pada Desa Pulotunda Serang-Banten)

  • Sukarta Atmaja Universitas Banten Jaya
Keywords: development Strategy, SWOT, creative industry of shell rock

Abstract

This study is aimed to find out an alternative strategies of creative industry development of shell rock at pulopanjang. The research uses descriptive research design. The data collected by interview and observation methods which is analyzed by using Internal Factor Analysis (IFE), External Factor Analysis (EFE), and SWOT analysis. The results shows that the internal environment of the industry has a strong position where the strength has a total value of 2.46 compared to the weakness of 0.64. The industry’s position of the outside environment also has strong position where the industry ‘s opportunity has a total value of 1.80 versus threat 1.04. Based on the value of IFE and EFE can be obtained coordinate point in the axis system is 0.91,0.38. The strategy choice is a growth strategy.

References

Ahyari, Agus. 1983. Manajemen Produksi Perencanaan Sistem Produksi. Yogyakarta-BPFE- YOGYAKARTA.
Aisyah Nurul Fitriana (2013), Pengembangan Industri Kreatif di kota Batu (Studi tentang
Industri Kreatif Sektor Kerajinan di Kota Batu)Jurnal Administrasi Publik (JAP), Vol. 2
No. 2, Hal. 281-286, Universitas Brawijaya, Malang.
Anoraga, Pandji dan Djoko Sudantoko. 2002. Koperasi, Kewirausahaan, dan Usaha Kecil.
Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Husein, Martani. 1993. Pengembangan Usaha Berskala Kecil di Indonesia.
H. M. Ilhamuddin1, Rusminah2, Hj. Hilmiati3, dan M. Ahyar4 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Mataram 2018

Nazir, Moh, 1983, Metode Penelitian, Ghalia Indonesia , Jakarta.
Prasetyo, P Eko. 2004. Jurnal Ekonomi Dengan Judul “Strategi Pemberdayaan Industri
Kecil dan Kerajinan Melalui faktor internal dan eksternal”. Semarang: UNNES
Philip, Kottler. 2003. Manajemen Pemasaran. Klaten: PT. Indeks Gramedia.
Pangestu, Mari Elka (2008). “Pengembangan Ekonomi Kreatif Indonesia 2025”, disampaikan dalam Konvensi Pengembangan Ekonomi Kreatif 2009-2015 yang diselenggarakan pada Pekan Produk Budaya Indonesia 2008, JCC, 4 -8 Juni 2008
Rangkuty, Freddy. 2006. Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: PT Ikrar Mandiri abadi.
Jurnal Manajemen dan Bisnis Prodi Kewirausahaan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Banten Jaya
Published
2021-02-28
How to Cite
Atmaja, S. (2021). STRATEGI PENGEMBANGAN INDUSTRI KREATIF SEKTOR KERAJINAN BATU KERANG (Studi Hasil Observasi Pada Desa Pulotunda Serang-Banten). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 3(01), 82-101. Retrieved from https://ejournal.lppm-unbaja.ac.id/index.php/jmb/article/view/1233

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>