PENGARUH PERSEPSI MAHASISWA FKIP TERHADAP MINAT MENJADI GURU
Studi Kasus di Universitas Banten Jaya
Abstract
This study aims to find out how students perceive interest in becoming a teacher and to find out whether there was an influence from student perceptions on interest in becoming a teacher for students in the faculty of teacher training and education at the University of Banten Jaya 2017-2020. The population in the study were 275 students. Determination of the sample using the formula according to Suharsimi Arikunto (2013) by taking 40% of the population as many as 110 students who became the sample. This research was processed using a simple regression technique. The results of this study indicate that the t-test between students’ perceptions of interest in becoming a teacher has a significant influence.
References
Alizamar & Nasbahry, C. (2016). Psikologi Persepsi & Desain Informasi. Yogyakarta: Media Akademi.
Anis, A. & Lyna, L. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Menjadi Guru Akuntansi Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2010 Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal. 3 (2).
Bisri, M. (2015). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Parama Ilmu.
Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Halim, P. (2019). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Universitas Muhammadiyah Yoyakarta.
Ibrahim, Agung. (2014). Pengaruh Fasilitas Belajar Belajar Dan Persepsi Profesi Guru Terhadap Minat dan Kesiapan Menjadi Menjadi Guru Pada Mahasiswa Kependidikan di Fakultas Ekonomi UNY. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Kompri. (2017). Manajemen Pendidikan (Cetakan 2). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Muhamad, W. et al. (2016). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Mahasiswa Menjadi Guru Pada Prodi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS. Tata Arta. 2, 12-25.
Rahmawati, N. (2016). Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Persepsi Profesi Guru Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Melalui Minat Menjadi Guru Sebagai Variabel Intervening. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Rukaesih, A. M. & Ucu, C. (2016). Metodologi Penelitian Pendidikan (Cetakan 2). Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
Suharsimi Arikunto. (2013). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Tesa, O. Subakti. (2019). Kesejahteraan guru ditingkatkan bertahap. Tersedia: https://mediaindonesia.com/humaniora/274869/kesejahteraan-guru-ditingkatkan-bertahap/html. (2 Januari 2021).
Udin Syaefudin Saud. (2013). Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.