PERANCANGAN SISTEM INFORMASI PENJADWALAN KUNJUNGAN SALES PADA TOKO AMEERA

  • Edy Rakhmat Universitas Banten Jaya
  • Hadi tama Universitas Serang Raya
  • Sulis tiyono Universitas Serang Raya
Keywords: Information Systems, scheduling, Seller, Supply Chain Management

Abstract

The right and appropriate information system is important in managing the company. Ameera Store is a company engaged in the distribution of baby products from various kinds of principles, marketing products on credit and cash to customers. Salesmen who work at the Ameera company have an important role in distributing a product to customers. In each order, the sales and admin records data twice. Customer data and visits can only be seen manually by sales. Therefore, it is necessary to process customer data, visit frequency, order goods and billing. Currently there is no application for salesmen to remind you of every scheduled visit, this raises problems in the form of: frequent interchanges between bills and orders, so that visits are not on target and have an impact on decreasing sales value and time effectiveness. Therefore, designing an information system for scheduling sales visits becomes the basis for managing data. The method used is descriptive analytical method by means of interviews, observation and literature study. For the development of information systems applications using the waterfall methodology and modeling the business process information systems using Data Flow Diagrams (DFD). The research objective is to produce responsive web-based applications in the distribution process. The application of this system will greatly facilitate and benefit more parties, both sellers and buyers

References

Adiyanto, Y., & Sunaryo, D. (2017). Pengaruh Customer Orientation Dan Competitive Orientation Terhadap Customer Satisfaction Melalui Salesperson Customer Orientation. Sains Manajemen, 3(1).
Alisan, A. (2018). Pengaruh Personal Selling dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Fitting Pipa (Elbow) pada PT. Sekawan Abadi Teknik Medan. Jurnal Manajemen dan Keuangan, 7(2), 128-128.
A.S, Rosa, dan M. Shalahuddin. 2016. Rekayasa Perangkat Lunak Terstruktur dan Berorientasi Objek. Bandung: Informatika Bandung.
Darojat, Yunitasari, Elly Wuryaningtyas. 2017. “Pengukuran Performansi Perusahaan dengan Menggunakan Metode Supply Chain Operations Reference (SCOR)”. Yogyakarta: Universitas Sarjanawiyata.
Diany, A. A., Sangen, M., & Faisal, I. (2019). Pengaruh Sales Promotion Dan Store Atmosphere Terhadap Positive Emotion Dan Perilaku Impulse Buying Di Departement Store Matahari Duta Mall, Banjarmasin. Jwm (Jurnal Wawasan Manajemen), 7(1), 65-84.
Djahir dan Pratita. 2015. Sistem Informasi Manajemen. Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Haryanta, Agustinus, Abdur Rochman dan Ayu Setyaningsih. 2017. Perancangan Sistem Informasi Perencanaan dan Pengendalian Bahan Baku pada Home Industri. Tangerang: Jurnal Sisfotek Global. Vol.7 No.1
Herdiansyah, Erwin dan Rinda Cahyana. 2015. Pengembangan Aplikasi Penyusun Jadwal Pelajaran Secara Otomatis. Garut: Jurnal Algoritma.
Hidayat, Wahyu, Fauzi Maaruf, Saeful Bahari. Perancangan Media Video Desain Interior Sebagai Salah Satu Penunjang Promosi Dan Informasi Di PT. Wans Desain Group. Jurnal CERITA Vol. 2 No.1-Februari 2016.
Irwansyah, E, dan J.V Moniaga. 2014. Pengantar Teknoogi Informasi.depublish, Yogyakarta.
Kadir, Abdul. 2014. Pengenalan Sistem Informasi Edisi Revisi, Yogyakarta: Andi Offset.
Lusiana, V., Masudin, I., & Zulfikarijah, F. (2017). E- Supply Chain Manajemen dan Keunggulan Bersaing. SENTRA, 1–6.
Muslihudin, Muhamad Oktafianto. 2016. Analisis dan Perancangan Sistem Informasi Menggunakan Model Terstruktur dan UML. Yogyakarta: Andi.
Nur, R., & Suyuti, M. A. 2018. Perancangan Mesin-Mesin Industri. Yogyakarta: Deepublish.
Nugraha, Agus Ramdhani dan H. Ahmad Sofyan Haris. 2016. Sistem Pakar Perubahan Fisiologis dan Psikologis Masa Nifas Ibu dengan Metode Certainty Factor. Jurnal Teknik Informatika. Vol.4 No. 1 2016.
Pratama, I, Putu, Agus, Eka. 2015. E-Commerce E-Busines Dan Mobile Commerce. Bandung: Informatika.
Rusdiana, H.A. dan Moch. Irfan. 2014. Sistem Informasi Manajemen. Bandung: CV PUSTAKA SETIA.
Ramadhan, Gilang, Edy Budiman, dan Andi Syakir. 2017. Pengembangan Media Informasi Pengenalan Lagu Daerah Kalimantan Timur Berbasis Web. Vol 2, No.1-Maret 2017.
Setiawan, A. (2019, October). Sistem Informasi Penjadwalan Kunjungan Sales Dengan Berbasis Website Menggunakan SMS Gateway pada PT. Marco Motor. In Prosiding Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Komunikasi (SENATIK) (Vol. 2, No. 1, pp. 201-210).
Sugiyarti, G. (2018). Analisis Efektivitas Kegiatan dan Tingkat Pengalaman dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran Tenaga Penjualan dengan Kompetensi Teknik Sebagai Variabel Intervening Pada Usaha Kecil Menengah Pakaian Jadi di Kota Semarang. Media Ekonomi dan Manajemen, 33(2).
Sukamto dan Shalahuddin. 2015. Kolaborasi Rekayasa Perangkat Lunak Terstruktur Dan Berorientasi Objek. Bandung: Informatika.
Sutabri, Tata S.Kom., MMSI. 2016. Sistem Informasi Manajemen Edisi Revisi, Yogyakarta: CV Andi Offset ISBN: 9789792952407
Sunyoto, Danang. 2014. Konsep Dasar Riset Pemasaran & Perilaku Konsumen. Yogyakarta: CAPS.
Tyoso, Jaluanto Sunu Punjul. 2016. Sistem Informasi Manajemen. Edisi I, Cet.1. Yogyakarta : Deepublish.
Udin Sidik Udin. 2016. Sistem Informasi Penjadwalan Mata Pelajaran Berbasis Web. ISSN : 2502-8928. Vol.2,No.1, Jan-Jun 2016.
Published
2020-08-07
How to Cite
Rakhmat, E., tama, H., & tiyono, S. (2020). PERANCANGAN SISTEM INFORMASI PENJADWALAN KUNJUNGAN SALES PADA TOKO AMEERA. Jurnal Ilmiah Sains Dan Teknologi, 5(1), 34-47. Retrieved from http://ejournal.lppm-unbaja.ac.id/index.php/saintek/article/view/1197