PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X PADA MATA PELAJARAN DASAR AKUNTANSI DI SMKN 4 KOTA SERANG

  • Nely Hartika Universitas Banten Jaya
  • Ira Ismeylia Saputri Universitas Banten Jaya
Keywords: Learning Model, Inquiry, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to find out how the application of inquiry learning models in accounting subjects in class X AK in SMKN 4 Serang City and to find out whether the inquiry learning model can improve student learning outcomes in class X AK in Accounting Basic Subjects in SMK 4 Serang City.This research uses a class action research method which consists of two cycles.  Each cycle consists of four stages, namely planning, implementing, observing reflection.  The subjects of this study were participants in grade X SMK 4 Serang City consisting of 36 students and teachers in Accounting as a team of collaborators.  These results indicate that the Inquiry learning model can improve student learning outcomes based on cycle one, from 36 students who succeeded in getting grades above the KKM of 36.56% with an average value of 66, whereas in the second cycle there was a significant increase to be 100% with  an average value of 82.

References

Arikunto, Suharsimi DKK. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Akara: Jakarta

Arikunto, Suharsimi. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara. Jakarta.

Astuti, Sari Dewi (2017) Pengantar Akuntansi. Mediatama: Surakarta

Desmita. (2010). Psikologi Perkembangan. PT. Bandung :Remaja Rosdakarya

Djamarah, SB & A. Zaini. (2002). Strategi belajar mengajar. Rhineka Cipta.:Jakarta : xi +252 hlm.

Hafsyah, S. (2012). Penerapan Model Inkuiri Terstruktur Dengan Media Virtual-Lab Pada Pembelajaran Akuntansi Di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika: ISSN 2301-9794. Vol.1 No. 2: 158-164.

Harti, Dwi. (2017). Dasar Akuntansi untuk SMK. Erlangga: Jakarta.

Huda, Miftahul. (2014). Model-model Pembelajaran dan Pengajaran. Pustaka Pelajar: Yogyakata.

Majid, Abdul (2016). Strategi Pembelajaran. Remaja Rosdakarya: Bandung

Mustachfidoh. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Ditinjau Dari Inteligensi Siswa SMA Negeri 1 Srono. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Sains. Vol. 3 No. 1: 23-32.

Purwanto. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Pelajar: Yogyakarta

Sagala, Syaiful. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Sanjaya, Wina.(2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup

Sudaryono, (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Prenamedia Group: Jakarta

Surya, Hendra. (2011). Strategi Jitu Mencapai Kesuksesan Belajar. Jakarta: Gramedia.

Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Published
2019-08-28
How to Cite
Hartika, N., & Saputri, I. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS X PADA MATA PELAJARAN DASAR AKUNTANSI DI SMKN 4 KOTA SERANG. Progress: Jurnal Pendidikan, Akuntansi Dan Keuangan, 2(2), 166-184. https://doi.org/10.47080/progress.v2i2.617

Most read articles by the same author(s)