Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SDI Khalifah

  • Siti Rokmanah Untirta
  • Encep Andriana Untirta
  • Muhamad Lazuardi Hakim Untirta
Keywords: Interactive Learning Media, Learning Outcomes, Technology

Abstract

Educators can utilize the development of sophisticated technology to convey learning more easily so that’s why interactive learning media is very appropriate because they support better student activities and improve student learning outcomes. This research aims to find out that the use of interactive learning media at SDI Khalifah also learning obstacle for the students when using interactive learning media. The method used was a qualitative descriptive method with triangulation techniques for testing the validity of interview data using observation techniques and literature studies. Next, the data was analyzed by using the stages of data reduction, data presentation, and conclusion. The results obtained were interactive learning media used by educators were in the form of interesting animated learning videos and practice questions using the application Kahoot And quiziz which can improve student learning outcomes to be above average or KKM, students who can easily understand the material being studied, and students who are enthusiastic about competing in working on questions to get the highest points.

References

Alfrida, M. (2019). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif pada Peserta Didik Kelas VIII B SMP Negeri 1 Rantepao. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan, 1(2), 54–64. http://ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/49
Anggraeni, R., Andriana, E., & Syachruroji, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality Untuk Meningkatkan Penguasaan Materi Sistem Pernapasan Manusia Pada Pembelajaran IPA Kelas V SDN Serdang Kulon IV. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 11(1), 161-170.
Ariani, N. D., dkk. (2023). Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 5(6), Hlm:11.
Auliya F.A, dkk. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Urnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(8), 953–954.
Ayudianti, Y. N., dkk. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Articulate Storyline 3 Berbasis Model Pembelajaran Kontekstual Di Kelas Iv Sd. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 14(1), 131-141.
Dalilah, D. D., Andriana, E., & Rokmanah, S. (2023). Pentingnya Motivasi Guru Guna Meningkatkan Semangat Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 119-135.
Haddar, G., dkk. (2021). Analisis Media Pembelajaran Quizizz dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Tingkat Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4794–4801. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1512
Putra, L. D., dkk. (2023). Analisis Penggunaan Media Video terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik SD Kelas V SD Muhammadiyah Karangwaru. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1547–1553. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1513
Rihani, A. L., dkk. (2022). Studi Literatur : Media Interaktif Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 7(2), 123–131. https://doi.org/10.26618/jkpd.v7i2.7702
Rosa, D., dkk. (2023). Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia untuk Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(3), 443–450. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i3.60119
Sandi, dkk. (2023). Pengembangan Media Audio Visual Melalui Aplikasi Cartoon Story Maker Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(1), 48-64.
Safitri, R., dkk. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2012-2022.
Sijabat, M. P., dkk. 2024. Media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas V materi harmoni dalam ekosistem. Jurnal Basicedu . Vol. 8 no 3, 2398-2409.
Trivaika, E. dkk. (2022). Perancangan Aplikasi Pengelola Keuangan Pribadi Berbasis Android. Nuansa Inform. 16, 33–40.
Published
2025-02-05
How to Cite
Rokmanah, S., Andriana, E., & Hakim, M. (2025). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SDI Khalifah. Progress: Jurnal Pendidikan, Akuntansi Dan Keuangan, 8(1), 67-73. https://doi.org/10.47080/progress.v8i1.3748